сряда, 10 април 2013 г.

Не превръщайте представянето на книгата си в посещение при зъболекар




Твърде много представяния на книги са съпроводени от панически пристъп, подобен на този, който съпътства посещението при зъболекаря. 

В наши дни издаваните писатели знаят, че рекламирането на книгите около тяхното представяне може да бъде голямо предизвикателство. Да си пишете кротко книгата и след това да вдигнете шумотевица около деня на представянето й вече не носи резултата, който някога може би е имало. Затова въвеждаме концепцията за авторска платформа – бавно създаване на взаимоотношения с вашите идеални читатели, изградени на основата на доверие. По този начин, когато вашата книга бъде завършена, вече ще имате изградена аудитория от хора, които ще я очакват. Те искат да я купят. Те искат да разнесат мълвата за нея. Трябва да разчитате по-малко на вдигането на шум около представянето на книгата си и повече на общуването с хората, които вече ви познават и ви имат доверие; хора, готови да действат, да купят книгата ви.

Само че всички сме заети. Изоставяме ключови елементи от изграждането на нашата “марка” като писатели, защото в крайна сметка пишем, занимаваме се с тежък процес по издаването, независимо дали го правим като самоиздаващи се автори или по традиционния път чрез агент/издател. Така че отлагаме. И колкото повече се приближава денят на представянето, толкова повече започваме да се чувстваме като на посещение при зъболекар: между двете посещения годишно, сме заети. Мием си зъбите, но по двадесет секунди вместо поне по минута и ден след ден се оправдаваме, че нямаме време. И така, докато не дойде момента да отидем на зъболекар. Тогава се паникьосваме. Надяваме се, че няма да има проблеми, няма да има кариеси. Представата за зъболекарската машина в устата ни става все по-реална и изведнъж си даваме сметка, че през изминалите няколко месеца сме могли лесно да се грижим за зъбите си по-добре, че онези шестдесет секунди са могли да ни отърват от ужасяващото преживяване, което може би ще ни се наложи да изтърпим, даваме обети на боговете.

Точно по този начин се чувстват повечето писатели, когато настъпи денят на представянето на книгата им. Те пренебрегват изграждането на своята платформа, изграждането на своята аудитория през месеците, предхождащи представянето, а когато този ден настъпи, изпадат в паника. В този момент те са останали без други възможности, освен да се надяват да се случи чудо. Нямат почти никакви други ходове, освен да започнат да крещят: “Купете книгата ми!” Отчаяно искат да открият голяма аудитория, докато в действителност не са направили почти нищо за да разберат коя е тяхната идеална аудитория. Научават, че публикуването не гарантира читатели.

Един мой приятел каза наскоро: “Най-високата цена на света? Един цент.” Трудно е да накарате хората да купят книгата ви независимо от цена й, трудно е да ги накарате да прочетат триста страници, да отворят портфейла си и т.н.

Така че как да избягате от това чувство за паника от зъболекарската машината, което нараства с наближаването на деня на представянето на книгата ви? Ще ви предложа да отговорите на следните въпроси: опишете ми в подробности какво са чели през последната година идеалните ви читатели? Конкретни заглавия и автори. Кажете ми защо те четат тези книги, каква е мотивацията им, увлеченията или нуждите им? Къде можете конкретно да срещнете – както в интернет, така и извън него – идеалните си читатели? Какви блогове посещават, какви форуми, социални мрежи, книжарници, сдружения, библиотеки? Кой управлява тези места? Искам конкретни имена, имейли, телефонни номера. На кого можете да изпратите личен имейл относно книгата си, кой би се заинтересувал от това? Отново: имена. Ключовата дума е “КОНКРЕТНО”. Ако трябва да напишете този списък наведнъж, може да се окаже непосилно, но какво би било, ако прибавяте по едно име на седмица? Или едно място на месец? Това би означавало, че след шест месеца ще имате един много силен списък на:

- други писатели и книги, които вашите идеални читатели обичат.
- места в интернет и извън него, където можете да откриете вашите идеални читатели.
- хора, които могат да ви свържат с вашите идеални читатели.

Дали това няма да ви донесе увереност? Възможности, които ви карат да се чувствате така, сякаш се свързвате с единомишленици, а не спамите неизвестни групи хора?

Говорим много за навиците за писане, но същото се отнася и до навиците за изграждане на взаимоотношения. Колкото повече разбирате коя е вашата идеална аудитория, къде можете да я намерите, какво я мотивира, кои хора са свързани с нея, толкова повече ще чувствате представянето на книгата си като продължение на писането, вместо като панически пристъп.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

Източник: http://writerunboxed.com/2013/01/06/dont-make-your-book-launch-like-a-trip-to-the-dentist/

Няма коментари:

Публикуване на коментар