четвъртък, 21 март 2013 г.

Американските независими автори прокарват пътя към по-големи отстъпки





            Издателите започват да подхождат все по-гъвкаво по отношение на ценовите отстъпки за електронните книги, след като литературните агенти във Великобритания напоследък започнаха редовно да получават отстъпки от 30%-35% от нетните приходи от някои издателства от САЩ.
            Кардок Кинг – литературен агент в “A. P. Watt” – каза, че наскоро е започнал да получава оферти за 30%-35% от някои средно големи независими издателства в САЩ и допълни, че очаква отстъпките във Великобритания да започнат да се увеличават до същите стойности. Според него, до една година, общоприетите 25% отстъпка ще бъдат надхвърлени.
            Патрик Уолш от “Conville & Walsh” също потвърди, че тяхната агенция наскоро е получила оферта за 30% отстъпка върху цената на ново заглавие. “Има растящ натиск върху ценовите отстъпки. Продажбите на е-книги просто растат много бързо”, каза Уолш.
            По отношение на по-високите отстъпки от страна на американските издателства Пиърс Блоуфелд от “Sheil Land” е доволен, че някои издатели са гъвкави спрямо промените на пазара. Той е на мнение, че Великобритания ще последва тази тенденция. “След като знаем какво се случва, мисля, че промените ще настъпят доста бързо”, каза Блоуфелд.
            Други агенти, които отказаха да бъдат упоменавани, съобщиха, че британски издателства също са започнали да предлагат по-гъвкави отстъпки, особено за изчерпани книги, като един от тези издатели, които предлагали повече от традиционните 25%, бил сред първата петица в страната. От една голяма литературна агенция наскоро са получили оферта от водещо американско издателство с увеличение на отстъпките за издаване на ново заглавие в електронен формат до 47,5% след приспадане на аванса.
            Пречка за въвеждането на универсална отстъпка обаче се явява фактът, че е-книгите са обект на 20% ДДС във Великобритания, докато в САЩ – не. Генералният секретар на британското “Общество на авторите” Никола Соломон каза, че търсенето на права върху е-книги се увеличава и би могло да има област, в която моделите за отстъпки да се различават.
            Същевременно, Генералният директор на “HarperCollins” Виктория Барнсли твърди, че авторите поучават за своите електронни книги достатъчно. За “Радио 4” на БиБиСи, тя каза: “Ще спорим за това, че ние инвестираме много в авторите, но то е достатъчно. Не смятаме, че трябва да плащаме повече.”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Преведено със съкращения от
http://www.thebookseller.com/news/us-indies-lead-way-digital-royalty-shift.html

Share

понеделник, 11 март 2013 г.

Променящият се пейзаж в книгоиздаването

Боб Майер

~~~~~~~~~~~~~




            Наскоро водих дискусия относно издаването на книги и исках да споделя някои от интересните ключови, въпроси, които бяха засегнати.

            Първото нещо, което трябва да разберете: четете всеки блог, всяка статия, всяко интервю, като взимате предвид гледната точка на автора. Има много хора, които защитават интересите си с цента на всичко. Например има много хора, работещи в издателства, в книжарници, в печатници и т.н., чиито работни места са пряко застрашени. Независимо от реалността, те ще се борят със зъби и нокти да запазят своята работа, даже ако това е във вреда на авторите.

            Следващото важно нещо е да не оставяте своите емоции да взимат вашите решения. Всички имаме много топло чувство спрямо книгите, книжарниците и т.н. Това е добре, но го оставете настрана. Фокусирайте се върху реалността: това е бизнес. Числата водят, не емоциите. Ако искате да успеете в новия свят на издаването, трябва да се съобразявате с реалността.

            Моят опит: двадесет години в традиционното книгоиздаване с над четиридесет мои заглавия, всяко от тях влязло в класациите с бестселъри. През цялото това време съм се издържал от това, като автор. В началото на тази година имах два ръкописа, които можех да продам на агента си за публикуване.  Въпреки това отделих време, за да размисля над някои неща: фокусирах се не върху това, къде е издателският бизнес днес, а къде ще бъде след две години, защото той е изграден върху едногодишни графици, а продаването на правата, преговорите по договора и всичко останало, нерядко отнема още една година.

            Наблюдавах закриването на книжарници и разрастването на пазара на електронните книги. Никой не знае какви са действителните проценти. Има твърде много променливи, но смятам, че по отношение на художествената литература, продажбите на е-книги вече надхвърлят продажбите на печатни издания. Единственото, което бута нагоре хартиените продажби са веригите като “WalMart” и “Costco”, а единствените автори, които печелят реално от тях са онези, които са в петте най-добри процента. За останалите, нещата са доста зле.

            След като открих собствената си компания през 2010 г. чрез която да издам самостоятелно старите си заглавия, само за януари 2011 г. продадох над 347 електронни книги. След това взех решение и започнах да издавам всичките си книги съвсем сам. Само за миналия юли продадох над 80 000 е-книги., което е над 2 000 книги на ден, което донесе над 100 000 долара.

            Миналата седмица разговарях с автор, който е сред най-добре продаваните в класацията на “Ню Йорк Таймс” и тя беше много заинтригувана от това как работи пазарът на е-книги. Числата показват недвусмислено, че един добре продаван по традиционния път автор може да спечели много повече, ако издава книгите си сам, отколкото е в състояние да му плати който и да било издател. В настоящия момент един издател трябва да продаде от четири до шест пъти повече хартиени книги в сравнение с електронните, за да може да плати същата сума на автора. И когато статистиката показва, че продажбите на е-книги са далеч повече от 50% от всички продадени книги, всеки може да си направи сметката сам.

             Това е ключът: много, много малко хора действително разбират тънкостите в пътя на книгата от писателя до електронния четец.

            Така че ето няколко наблюдения:

            1. Цената. Това е ключовото предимство пред традиционния начин на издаване. Продавам всички мои книги на цена между 2,99 и 4,99 долара. Две от тях продавам за 0,99 долара. Независимо как се чувствате от при мисълта за цена от 0,99 долара, е гарантирано, че ще има огромен брой хора, които ще я купят, защото практически не струва нищо. Само че гледам на тези мои книги като на примамки: тези две книги влязоха в топ десет на продажбите в “US Kindle”, “UK Kindle” и “Nook”, като се задържаха месеци. Но те са хубави книги, добре оформени и всеки, който ги купи дори заради ниската цена е много вероятно да се върне да купи и от останалите.
            2. Корицата. Книгата ви трябва да се набива на очи, когато бъде видяна като малко изображение в сайта за продажби. За целта подходът в дизайна на корицата трябва да е различен спрямо стандартните книги.
            3. Рекламата. Изграждане на име чрез различни общности.
            4. Нови самоиздаващи се писатели. Ще бъде също толкова трудно, колкото и при традиционното издаване. Най-голямата грешка, която виждам да правят новите писатели е, че те хвърлят първата си книга за продажба в някой от сайтовете, а след това хукват из нета да я рекламират. Не. Напишете първата си книга. Започнете да пишете втората и я завършете. Напишете трета. Когато имате поне три добри книги, можете да започнете да ги рекламирате. Колко души обаче са готови да хвърлят необходимите за целта усилия? Тази работа е маратон, а не спринт. Ако искате незабавни печалби, играйте тото. Ако сега успявам, това е защото имам двадесет и три години труд и цяла серия книги.
            5. Бъдете умни по отношение на бизнеса. Бъдете в час с новостите, защото всичко се променя с огромна скорост.
            6. Гледайте с толеранс от три до пет години напред. Наистина не знам къде ще се намира книгоиздаването след шест месеца – а и никой не би могъл да го каже, но трябва непрекъснато да предвиждате, да преценявате и да разработвате своите планове.
            7. Не слагайте всички яйца в една кошница. Целя се към преводи на чужди езици, работейки с “Amazon”, “PubIt” (“Barnes and Noble”) и към организирането на директни продажби.
            8. Действайте, а не противодействайте. Непрестанно се учете, за да ставате все по-добри писатели.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Източник: http://writeitforward.wordpress.com/2011/08/28/the-changing-landscape-of-publishing-for-writers/

Share