сряда, 11 септември 2013 г.

Публикуването онлайн преобръща книжния пазар

            Както всички знаем, да накарате издател да прочете ръкописа ви, беше сложна работа. След като интернет започна да променя издателския бизнес, церберите на издателства и литературни агенции отвориха вратите широко за нови таланти.

            Най-печелившите от това са регионалните писатели, срамежливите начинаещи, които са притеснени от процеса по представянето на ръкопис пред голямо издателство или литературна агенция. “HarperCollins” е поредната издателска къща, която обяви, че веднъж седмично приема свободно дигитални представяния. В първият понеделник издателството получи 175 ръкописа, на следващия понеделник получи 200. “Двама писатели вече получиха покани да изпратят пълния си ръкопис, защото техните кандидатури са обещаващи”, каза директорът Шона Мартин.

            До този момент кандидатурите са от Австралия, Нова Зеландия, Шотландия, Камерун, САЩ, Великобритания, Канада, Ямайка, Индия, Барбадос и Куба. “Зашеметяващо и радостно е да знаем, че толкова много хора пишат”, допълни Шона.

            Други издателства имат свои версии на “Поща в сряда” на “HarperCollins”. “Pan Macmillan има своя месечен “Понеделник за ръкописи”. През февруари, “Penguin” обяви своя “Месечен прием”, ограничавайки дигиталните представяния до първата седмица от всеки месец. “Random House” приемат представяния по пощата, но започнаха да приемат и електронни представяния. “Hachette” приема представяния на ръкописи всекидневно по имейл.

            Авторът Флор Макдоналд не знаела нищо за книгоиздателския бизнес. Живеела във ферма в Западна Австралия, на сто километра от най-близкото градче, когато изпратила ръкописа си на издателството “Allen & Unwin”. Той бил отхвърлен, но получила окуражителна бележка от Луиз Туртел от издателството. Три месеца по-късно младата писателка изпратила нов ръкопис. В момента Флор Макдоналд пише петия си роман, като комбинираните продажби в електронен вариант и на хартия възлизат на над 30 000 само в Нова Зеландия и Австралия. Друга подобна успешна история е тази на книгата “Клео” от Хелън Браун.

            Шона Мартин от “HarperCollins” е категорична: “Електронното книгоиздаване промени нещата. Чрез него можем да тестваме новите автори, като ги издаваме направо в електронен вариант и ако се приемат добре – да рискуваме и да ги издадем на хартия.”
~~~~~~~~~~~~~~~ 

Share

Няма коментари:

Публикуване на коментар