петък, 1 февруари 2013 г.

Десетте най-чести грешки на самоиздаващите се писатели



От Гай Кавасаки

За двадесет и пет години съм написал дванадесет книги. По време на това пътешествие създадох списък с десетте най-често срещани грешки, които допускат писателите, които издават сами книгите си, включително и аз. Ето ги, за да имате поне възможността да направите нови грешки, ако не успеете да ги избегнете всичките.

1. Да пишете с погрешен мотив. Най-често срещаната погрешна причина за написването на една книга е желанието да се забогатее. Статистиката показва, че ви очаква разочарование. В действителност, би трябвало да пишете по някаква по-ценна причина, например, ако имате какво да кажете, ако имате кауза, която искате да разпространите или поне искате да опитате интелектуалното предизвикателство да напишете книга.

2. Да не наемете професионален редактор. Когато завърших окончателния вариант на “APE мислех, че в него няма грешки. Редакторът откри 1400. Точно така: хиляда и четиристотин. Писането и редактирането са две различни умения точно така, както най-добрият търговец може да не е най-добрият търговски директор или най-добрият играч – най-добрият треньор.

3. Да създадете сами корицата си. Корицата е един от най-важните маркетингови елементи на книгата ви, така че наемането на професионален графичен дизайнер си струва парите. В “Амазон” например, на една страница се показват от петнадесет до двадесет корици с размер на пощенска марка, а вие трябва да накарате хората да изберат точно на вашата.

4. Да не изградите предварително своята маркетингова платформа. Самоиздаването не е последователен процес, в който първо пишете книгата си, след което започвате да мислите за маркетинга. Трябва да започнете да изграждате маркетинговата си платформа още със започването на писането, защото процесът отнема около година. Когато сте готов с книгата си и я издадете, вече трябва да имате хиляди последователи в социалните медии.

5. Използването на текстообработваща програма, различна от “Майкрософт Уърд”. Всепризнато е, че Уърдът е най-добрият и е добре да го използвате пълноценно. Има и по-евтини и елегантни текстообработващи програми, но нито една от тях няма възможностите за форматиране на Уърда, нито възможността за универсалнао отваряне на файловете от редактори, дизайнери, търговци, с които ще работите по-нататък.

6. Неадекватно тестване на вашата електронна книга. Не си мислете, че когато електронната ви книга изглежда добре на една операционна система или платформа, тя ще изглежда също така добре и на другите. Дори не можете да си представите че вашата книга, която изглежда добре на таблет “Kindle”, може да не изглежда по същия начин на “Kindle app”. Единственият начин действително да го разберете, е да тествате книгата си на всяка една платформа.

7. Да продавате книгата си единствено в електронен вариант. Електронните книги печелят най-вече в художествената литература, но ако пишете в друг жанр, все още трябва да я издадете и на хартия. Хартиената версия на “Enchantment” – бизнес книга – превъзхожда в продажбите електронния й вариант с три към едно.

8. Да зависите единствено от социалните медии и мълвата. Google+, Twitter, Facebook, Pinterest и LinkedIn са мощни и евтини маркетингови инструменти, но добрият стар Пи-Ар все още е необходим. Никога не съм се съмнявал, че изразходването на десет – петнадесет хиляди долара за рекламна кампания, е добра инвестиция.

9. Да не се вслушвате в хората. Хората са прекрасно нещо – винаги има такива, които знаят повече от вас и имат желание да ви помогнат само заради удоволствието да окажат помощ на друго човешко същество. Търся хората за мнение на три пъти: преди да започна да пиша, когато завърша първия си ръкопис и когато завърша окончателната редакция. Хората са ми посочвали хиляди грешки и са ми подавали стотици подобрения за “APE”.

10. Да имате само един план. Съществуват поне три плана за издаването на книгата ви. План “А” е намирането на традиционен издател. План “Б” е да издадете книгата си сами. План “В” е да използвате план “Б” с оглед да намерите традиционен издател и да се върнете към план “А”. Няма правилно и погрешно, съществува единствено това, което ви върши работа и това, което не ви върши работа, така че бъдете гъвкави.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Източник: http://amandaonwriting.tumblr.com/post/42019844975

7 коментара:

  1. Само първото не ми се струва съвсем вярно, Фил. Не знам, може да не съм права, но от малка запомних това от Джек Лондон. Той твърди - не мога да цитирам точно откъде и как, но добре помня смисъла - "ако не пишеш за пари, нищо не става".

    ОтговорИзтриване
  2. Мисля, че Кавазаки е имал предвид това, човек да започне да търси какво се котира най-много в момента, Соня, какво се търси, да започне да пише нещо, което не му е присърце, само за да яхне вълната или може би да да имитира някого, за да се опита да повтори успеха му, както има немалко писатели, които повтарят начина на писане на Буковски примерно... нещо такова.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изясни ми се, да, прав си. :) Пък и Джек Лондон е писал и живял доста по-отдавна, в друго време и при доста по-различни условия.

      Изтриване
    2. И аз не съм привърженик на идеята, че писането трябва да е безплатно, не случайно от край време творците или са търсили меценати, или са търсили начин да печелят достатъчно, за да могат да продължат да творят, иначе - тичаш от работа на работа, защото трябва да се яде и в крайна сметка не ти остава време за писане/рисуване/скулптиране и т.н. В това отношение нещата не са се променили много от Джек Лондон до днес :)

      Изтриване
  3. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  4. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  5. Здравейте, Светла. Не зная доколко бих могъл да Ви бъда от полза, но Ви писах на Вашия имейл.

    ОтговорИзтриване